OOSTVOORNE - De Stenen Baak was een vuurtoren net buiten de stad Brielle. De toren was de eerste stenen vuurtoren van Nederland. In 1630 werd de toren gebouwd omdat de houten voorganger afgebrand was. Vuurtorens hadden in die tijd nog geen lampen. Op de toren werd âs nachts een vuur opgestookt. De stenen toren kreeg later ook een militaire functie omdat de toren een prima uitkijkplatform over de monding van Maas was. Rond de vuurtoren werd een kleine kustbatterij gebouwd met kanonnen. In de 18de eeuw wilde men de toren afbreken. De toren zou bij een militaire aanval teveel opvallen. Loodsen en vissers voorkwamen dit, omdat juist voor hen een belangrijk baken was. De toren is te beklimmen en op de verschillende etages wordt op een leuke manier uitgelegd hoe de toren vroeger gebruikt werd.